17 September 2010

Just beware


baru-baru ini kita telah digemparkan dengan berita yang sangat bole buat orang heart attack about kes dato sosilawati. beliau telah dikatakan dibunuh bersama 3 orang lagi iaitu pemandu peribadi, pegawai bank dan juga peguam peribadi beliau ketika bertemu peguam yang digelar dato tak sure nama apa dan pastinya indian man.

pada pendapat saya, kes ini sangat unik. jarang kita dengar.

kalau dulu kes Mona Fendi dan suaminya yang telah membunuh salah seorang wakil rakyat Malaysia dengan mengerat tubuhnya tak ingat berapa kali tapi belas - belas la jugak. kalau kerat-kerat lagi dasyatkan. tapi bagi kes dato sosilawati ni bunuh, bakar dan buang. bunuh dengan cara belasah dan kelar. bakar dengan petrol then buang abu-abu yang sudah habis dibakar. dasyat ke tak dasyat dah jadi pon so bagi orang-orang yang buat tu mungkin bagi dorang tak la dasyat mane kan. mereka kan indian so mungkin bakar-bakar ni dah biasa bagi mereka. adat la bila ade orang mati bakar mayat then abu tu tak tahu la dorang buat ape.

jodoh , mati memang ketentuan Allah.

mati tak kira masa tempat mahupun keadaan kan. kes camni kita kena la ambil iktibar. kalau kes-kes sebelum ni pihak polis tak dapat nak kesan siapa suspek dan sekarang akhirnya dapat jugak kan ape orang kata sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

agaknya mereka ni dah terpengaruh sangat dengan filem-filem aksi kan. filem- filem ni kadang-kadang mengajar orang jugak untuk mencuri kereta la, merompak la mambunuh pon bole. so how is it? kalo takde cerita aksi macam tak best la pulak kan. nak la jugak tengok hero-hero yang macho lagi menawan. tapi kalo filem macam ni still ade jenayah pasti berlaku lagi kan.

so pihak kerajaan pandai-pandai la pikir untuk keselamatan dan kesejahteraan rakyat ye. kalau boleh sape yang nak tengok filem camni kene sediakan fikiran yang waras dulu ye.

bagi usahawan wanita, anda perlu lah jaga diri anda. jangan tertipu bila nak berurusan hal bisnes kena selalu berhati-hati. buka setakat wanita saja, lelaki juga tapi alaa laki kan macho lebih beri perhatian wanita la kan. ingat bisnes ni senang ke susah jugak tau. nak carik rezeki yang halal sambil pandai jaga diri juga. mesti usahawan wanita malaysia sekarang takot kan. tapi takpe jangan takut. maut semua kan di tangan Allah. tapi anda perlu lah pandai jagi diri juga. berusaha dan baru la bertawakal.

Allah akan sentiasa menjaga hamba-hambanya dan Dia tahu apa yang terbaik untuk diri kita kan.

sifat tamak tu tak perlu kate apela. memang pada zaman sekarang duit sangat penting. duit untuk hidup dan hidup untuk duit. segalanya memerlukan duit. tapi tamak ni bila kita dah cukup nikmat itu tapi kita nak lebih lagi sehingga la ade sifat camtu. sikap syukur lagi la takde kan. memang tak dapat dinafikan kadang-kadang kita nak sesuatu yang lebih dari apa yang kita ada. contohnya nak berjaya dalam pelajaran. kalau sekarang kita dapat A- untuk subjek anatomy dan kita seboleh-bolehnya nak dapat lebih kan A la. tamak macamtu takpe memang digalakkan sungguh.

ni tamak yang sehingga sanggup membunuh orang memang dilarang keras la.

p/s : kaya susah tak kaya pon susah. pandai-pandai la ye.

No comments: